Taizé och Paris




Resan till Taizé och Paris var verkligen helt fantastisk! Ytterligare en av mina resor med mina vänner från Stockholm som jag aldrig kommer att glömma. Resan var inte bara en turistresa utan så mycket mer. Tiden i Taizé var ganska speciell, men jag gillade det. Min första tanke var "vad har jag gett mig in på", men den ändrades snabbt. För er som inte vet så är Taizé ett kloster. Jag blir inte förvånad om ni tänker: Hur kan man ha det roligt i ett kloster? För att jag själv skulle nog också vara lite frågande om jag själv inte varit där.

Vi kom till Taizé på söndageftermiddag och åkte där ifrån sent på torsdagkväll. Under de dagarna fick vi ses hur bröderna/munkarna levde, vara med på böner, utföra ett lättare arbete två gånger, vara med i en pjäs och träffa andra ungdomar från Europa. En av de bästa sakerna var att man träffade så mycket nya människor samt även stärkte vänskapsbanden med de vänner man redan hade. Eftersom vi var indelade i grupper när vi städade toaletter (!?) och var med i pjäsen så träffade man en massa andra svenska ungdomar. Tobbe, Anton och jag var med i en grupp med folk från Linköping. Vi var de enda som inte kom där ifrån, men det gjorde absolut ingenting för att vi lärde känna en massa nya. De var verkligen hel sköna!
Varje dag så var det bön tre gånger om dagen och den första dagen var allt lite ovant, men med tiden så utnyttjade man de tillfällen som man var på bönen. Där kunde man verkligen känna lugn och ro, en stund som man kunde stänga av omvärlden och gå in i sig själv mer.

Det fantastiska med Taizé var att där var det över 3000 människor som var där av en och samma anledning, alla hade något gemensamt och de var så himla trevliga. Tiden i Taizé var verkligen en perfekt plats för att vidga sin bekantskapskret, stärka banden med vänner man redan har och gå in i sig själv.

I Paris var vi i en och en halv dag och på den tiden vi var där hann vi med väldigt mycket! Vi anlände till Paris på fredagmorgon och då startade vi med att käka frukost i Lutherska kyrkan där Nacka församling skulle sova, Vantör och vi i Saltsjöbadens församling skulle nämligen bo i Svenska kyrkan. Efter att vi installerat och fräschat till oss lite där vi skulle sova så bar det av ut i Paris. Vi startade vid Eiffeltornet fortsatte med Notre Dame, shopping, Sacre cour, stor middag med alla församlingarna, återigen Sacre cour och sedan till Svenska Kyrkan. Dagen i Paris var väldigt intensiv och vi hann med väldigt mycket. Den dagen saknar jag obeskrivligt mycket och den var verkligen helt otroligt underbar!
På lördagen sen så hade vi mässa i Svenska Kyrkan och sedan så åt vi lunch i Paris, sedan började vår resa hem till Sverige.

Bussresan till och från Frankrike var väldigt lång, men det kändes inte som det var så många timmar i bussen som det egentligen var. Tror det var närheten av mina vänner som inte fick tiden att kännas så lång. Som vanligt så hittade vi på en massa i bussen och självklart var jag vaken väldigt länge på bussen ner och röjde med killarna. Någon som är förvånad? haha. Tycker lite synd om Tobbe som fick stå ut med mig sovandes bredvid både på vägen ner och hem, haha. Ibland vaknade jag av att jag råkat lägga mitt huvud på hans axel i sömnen. Som tur är så har han sagt att han inte tyckte det var jobbigt och att jag bara inbillat mig det, haha.

Jag saknar tiden i Frankrike och mina vänner väldigt mycket! I början när jag kommit hem kändes det konstigt att inte ha dem runt omkring mig hela tiden eller att inte umgås med dem. Så känns det jämt när jag kommer hem och har varit med dem, man känner sig missplacerad här hemma på något vis då för att då vill jag bara vara med dem och inte vara här hemma, men detta brukar gå över. Har ju trots allt en massa underbara vänner här hemma också och dem får man inte glömma av!

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback